Friday, February 22, 2019

Jom belajar ungkapan yang biasa digunakan dalam bahasa arab

Jom belajar ungkapan yang biasa digunakan dalam bahasa arab 
terima kasih - syukran
sama sama - afwan
saya minta maaf - aseef (asif)
itu betul! - hasanan
mungkin - rubbama
awas! - intabih
berhati hatilah - ihzar
jangan lupa - la tansar
samiinun - gemuk
Tawiilun - panjang
qushlirun - pendek
khofiidhun - pendek
nakhiifun - kurus
Al-yaum - hari
al-usbu' - minggu
al-syahr - bulan
as-sannah - tahun
semoga berjaya ..
Ucapan dalam bahasa arab .
Selamat malam - laila sa'edah
sobahul khair - selamat pagi.
ucapan balas sobahul khair - sobahannur.
semoga berjaya - bitaufiq wannajah
salam ukhuwah - salam perkenalan
jazakallah hukhairan - semoga Allah membalas jasamu
toba masauk - selamat tengahari
azhoma allahu ajrak - semoga Allah memuliakan amalan kamu.
uhibbuki - saya sayang awak (perempuan)
uhibbuka- saya sayang awak (lelaki)
semoga berjaya ..
Ganti nama/personal pronouns
..aku/saya - ana
..kamu (lelaki) - anta
..kamu (perempuan) - anti
..dia (lelaki -seorang ) - huwa
..dia (perempuan-seorang) - hiya
..dia (lelaki/perempuan -2orang) -huma
..dia (lelaki -3 dan keatas) - hum
..dia (perempuan-3 dan keatas) - hunna
..kami - nahnu
..kalian (ramai) - antum
..mereka - hum
..khalas tu - Siap/settle
..cantik = jameelah
..buruk = qabih
..Bersih = nadziifun
..Malas = kaslaanun
..Yata'allamu = belajar
..Ya'kulu = makan
..Yasyrobu = minum
..Yaqrou = membaca
..Yaktubu = menulis
..Yatakallamu = berbicara
..Yamsiku = memegang
..Ya'malu = mengerjakan
..Yalbasu = mencuci
..Toriiqon = jalan
..Baytun = rumah
..Mirsamun = pensil
..Qolamun = pulpen
..Mimsahatun = penghapus
..Mishbaahun = lampu
..Sabbuurotun = papan tulis
..Kaifahaluka- apa khabar (lelaki)
..Kaifahaluki- apa khabar (girl)
..Askunufi- saya tinggal di
..Umri- umur
..Masmuki? Siapa namamu (untuk perempuan)
..Masmuka? Siapa namamu (untuk laki2)
..Assalamualaikum. ismi ammar wa ismuka?
..Ana tilmiidzatun = saya seorang murid (untuk perempuan)
..Ana tilmiidzun = saya seorang murid (untuk laki

No comments:

Post a Comment

apa kata anda ?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers