Sunday, December 27, 2009

Pendapat

25 disember 2009, 12:46 pm, rumah ibu

Aku selsema. Semalam teruk juga aku demam panas. Seharian berselimut. Makan tak lalu. Ri ni selsema plak. Hurmm.. 3 ari lepas mak aku demam. Tapi takde la teruk macam aku semalam. Nasib baik tak demam kat kampung. Mesti tak selesa kan.

Semalam, dalam selimut. Aku terfikirkan satu cadangan. Cadangan ni tuk membasmi rakyat miskin di Malaysia. Kerajaan dah banyak abiskan duit tuk menyelesaikan masalah kemiskinan ini tapi tak jugak sudah-sudah. Bajet berjuta-juta. Tahu kenapa? Wang yang di laburkan tu bukan jatuh ke rakyat yang miskin, tapi jatuh kepada rakyat yang sedia kaya. Yang kaya di kayakan lagi, yang miskin tetaplah miskin. Tengoklah sekeliling. Kalau betul kite jujur bekerja, insya-Allah di berkati. Tapi. Betulkah cara kita bekerja? Atas dasar apakah kita di bagi gaji tiap-tiap bulan?

Memandangkan timbul masalah pembahagian itu, apa kata kita bagi peluang pada anak-anak si miskin? Mereka bukanlah tak pandai. Tapi terkurung dengan persekitaran. Apalah sangat yang ada di kampong. Walaupun di sekolah, takde ape. Setakat cikgu-cikgu dan buku-buku jew. Bila di rumah, lagilah tak de ape-ape yang membantu. Ayah ibu pulak takat tahu anak-anak belajar jew. Sibuk kerja kampong. Carik duet tuk teruskan hidup. Beda di bandar. Ayah ibu kerja ofis. Ada masa tuk tengok-tengokkan buku anak-anak. Boleh mengajar di rumah. Bukan budak kampong tak pandai. Salah. Tapi persekitaran mereka. Samada dari kawan, ibubapa, rumah. Semua ni akan membantu pemikiran pelajar tuk lebih terbuka. Bukannya takde budak kampong masuk university kan? Ade je kan. Hurmmm. Tapi, cukup-cukup makan jew. Haha. Contohnya aku ni haa..

Da la miskin, keputusan pekse cukup-cukup makan plak tu. Camne la nak pat keje nanti kan. Sume orang nak pekerja yang berkualiti kan? Berkelayakan. Lau pat result rendah sape la yang nak amik keje kan..da tak pat keje, camne la ibubapa nak makan jasa anak? Camne la anak-anak nak bagi duet kat ibubapa kan? Kat cnilah kerajaan kene bantu. Patutnye lah,

PENGAMBILAN PEKERJA KERAJAAN DI UTAMAKAN LATARBELAKANG KELUARGA PEMOHON.

Berkelayakan tu yang penting. Camne nak keje lau tak layak? Hurmm.. Bagi akulah, sume orang layak. Tak kira la belajar tinggi atau x. Yang penting ada kemahuan. Memula mang la x ngeti agi. Nanti da lama-lama insyaAllah. Yang penting pengalaman.

Pointer tu kene la consider gak. Takkan la bawah 2.5 cgpa nak amik gak kot. Tu mang dorang da takleh carry r tu. Diri sendiri. Cubalah consider tu above 2.5. Panggil temuduga. Bagi peluang. Mang la ramai skang pointer tinggi-tinggi. Tapi, majority mereka dari keluarga yang ada. Tengok latar belakang keluarga mereka. Jangan cepat menolak. Mungkin kita boleh bantu mereka tuk naiktaraf keluarga mereka. Kat sini kita da leh kurangkan bajet tuk membasmi kemiskinan ni. Mana taknye, anak-anak dorang da bantu. Duit bulan-bulan confirm da dapat. Lau pat wat pinjaman, baikpulih lah rumah mak ayah kita kan. Tuk kebaikan bersama.

Tapi tak mungkin terjadi kan. Mesti tak setuju. Terutamanya anak-anak yang berada yang pointernye tinggi. Lau da bagi kat anak-anak miskin yang pointernye rendah, dorang nak keje ape nanti. Walhal dorang lagi layak. Ini tak adil. Anak-anak miskin ni tanak berusaha. Da tau dorang tu hidup susah, belajar la rajin-rajin. Aku yang hidup senang ni pandai jew. Itu kata mereka lah.
Hurmm. Mak ayah mana nak buang anak kan. Walaupun anak-anak tak pat keje, mak ayah ade agi. Apelah sangat. Dua-dua makan gaji. Anak pun tak ramai. Beda gan anak-anak miskin. Belajar tinggi-tinggi, tak pat keje gak. Dok mah nanti, cian mak ayah kene keje kuat. Adik-adik lagi. Hurmmm. Rumah da la menyedihkan. Xde kemudahan plak tu.

Anak-anak yang ada ni, ada banyak keje leh wat. Bantu mak ayah meniaga ke. Wat bisnes ke. Modal cakap je nak bape. Ramai leh tolong. Da dari keluarga yang ada. Lau ayah takpat tolong, sedara pown leh jew. Wat join venture ke. Yang penting ada kemahuan.

Kerajaan. Tolonglah adil. Bantulah mereka. Bantulah ibuku. Bantulah aku.

No comments:

Post a Comment

apa kata anda ?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails