Thursday, October 20, 2011

Kepada mereka itu

dan janganlah kamu mendekati harta anak yatim , kecuali dgn cara yg lebih bermanfaat , sampai dia mencapai dewasa . dan sempurnakanlah takaran dan timbangan dgn adil . kami tidak membebani seseorang melainkan menurut kesanggupannya . apabila kamu bicara , bicaralah sejujurnya , sekalipun dia kerabatmu dan penuhilah janji Allah . demikianlah Dia memerintahkan kepadamu agar kamu ingat . (Al-An'am,6:152)

sudah jelas kan ayat Allah ini ? tapi masih ada lagi yang mendustakannya , bukan dikalangan orang orang muda , tapi dikalangan orang orang yang sudah berumur ..

kadang kadang saya cukup sedih bila masih ada golongan yang suka memutar belitkan harta anak yatim sedangkan sudah terang terang dia beragama Islam . mungkinkah dia cuma Islam pada nama ?

saya pernah jumpa orang yang tergolong dalam golongan yang memutarbelitkan harta anak yatim ini . ketika saya belajar dulu dulu , tak pernah terfikir pun dalam minda saya yang golongan ini wujud , berkehendakkan harta anak yatim . alih alih situasi ini menjadikan saya sebagai mangsa . sadis kan .

saya berserah kepada Nya . ini adalah dugaan dunia . akhirnya saya tetapkan dalam hati , tak mungkin saya akan memaafkan keluarga mereka , walaupun apapun yang berlaku . #sedangkan nabi maafkan umatnya , apatah lagi aku ?

saya takkan berdendam dengan mereka , cuma yang saya mohon , mereka akan sedar kesilapan mereka itu , sedar yang mereka sedang menganiayai anak yatim , sedar akan dosa dosa mereka sebelum mereka meninggalkan dunia yang sementara ini .

tunjukkanlah kebesaran mu ya Allah ..


No comments:

Post a Comment

apa kata anda ?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers