Tuesday, October 7, 2014

Hidup Seperti Rasullullah SAW

PERBINCANGAN USRAH / 7.10.14


▪ Sabda Rasulullah saw..
" Tidak sempurna IMAN seseorg selagi dia tidak mngasihi saudaranya sebagaimana ia mngasihi dirinya sendiri..
( RW Bukhari dan Muslim)
๐Ÿ”น~ Cintakan sahabat seperti kasihnya kita terhadap diri kita
๐Ÿ”น~ Pentingnya ukhwah fillah
๐Ÿ”น~ Kasih sayang kerana Allah
๐Ÿ”น~ Kita nak masuk syurga kan
๐Ÿ”น~ Kita juga kena ajak sahabat kita bersama
๐Ÿ”น~ Itu tanda kita sayang dia
๐Ÿ”น~ Sahabat sakit kita juga rasa sakit
๐Ÿ”น~ Nabi dia dahulukan org laen, dan sahabat2, mereka  dahulukan sahabat2 yg memerlukan, sbb dlm haty mereka ada kebesaran Allah dan yakin 100 % dgn janji2 Allah..
๐Ÿ”น~ Ikut sunnah
๐Ÿ”น~ Ikut akhlak Rasulullah saw
๐Ÿ”น~ Bila ada tetamu, tp makanan tak ada ap Rasulullah buat..
๐Ÿ”น~ Bg tetamu dulu
๐Ÿ”น~ Korban kan diri
๐Ÿ”น~ Indah kan islam
= Jom kongsi makna korban
▪ HIKMAH KORBAN
1) memperingati peristiwa ketaatan Nabi Ibrahim yg sanggup mnyahut perintah Allah mngorbankan anaknya...Nabi ismail
2)melahirkan tanda syukur kpd Allah trhdp nikmat2 yg melimpah ruah
3)menanam perasaan KASIH SAYANG antara kaya dan miskin
4)Agama itu nasihat bukan mnghukum
5)Mngapa orang islam melakukan ibadah kurban
??Korban tu wajib ke sunat atau harus๐Ÿ˜…?
= Harus
☑ Rasulullah saw bersabda...
"Aku di perintahkan dgn mnyembelih korban itu dan ia adalah SUNAT keatas kamu..
(HR At Tirmizi)
๐Ÿ”ธ~ Mngikut hadis ni hukumnya..sunat
Btl ke lau kita tgk lembu yg kena korban 2 and then kta kata kesian kat lembu 2 kita xblh mkn lmbu yg kita tgknkena sembelih??
๐Ÿ”ธ= Binatang sembelihan tersebut HALAL di makan
= Perasaan belas kesian timbul tidak mmpengaruhi status Halal atau Haram binatang korban
▫  Ermm, sunnah rasulullah s.a.w tak boleh makan ayam dan daging atau ayam dan ikan ??
๐Ÿ”บ= Rasulullah saw melarang kita...
Daging bersama ikan
1) susu bersama daging
2)daging bersama ikan
3)ikan + susu
3) ayam + susu
4)ikan + telur
5)ikan + daun salad
6)susu + cuka
7)buah + susu...
Contoh koktel
✔Ini lah sunnah
๐Ÿ”บ~ Rasulullah saw tak pernah sakit perut
๐Ÿ”บ~ Sepanjang hidupnya krn Baginda pandai mnjaga diet
๐Ÿ”บ~ Xnak sakit perut amalkan sunnah:-) 

No comments:

Post a Comment

apa kata anda ?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails