Sunday, December 27, 2009

Rajin dan Puji dan Masak.

7hb disember 2009, 2:37 pm, rumah ibu

Tengahari tadi lagi sekali, tapi bukan hari yang sama, aku dan ibu makan bersama. Dan aku bercakap pasal anak buah aku yang paling tua, Mira. Ye, budak itu baru form 2. Sekolah menengah ugama arab. Malu gak lah. Hehe. Aku ini sekolah menengah biasa saja. Aku bercakap pasal tahap kerajinan dia menguruskan rumah. Budak itu kalau di suruh2 jangan haraplah dia akan wat. Haha. Dia lebih suka wat dengan kerelaan dia sendiri. Agak susah gak lah kan. Kalau nak wat camtu, kenelah ade sikap pandai tengok keadaan. Kalau tengok da tak de orang lain boleh watkan, barulah dia akan wat. Haha. Lalu mak aku memberi respon, ah, perangai dia tu sebijik macam ko. Aduhhh! Terkena batang idung sendiri.


Dan lepas makan tu, aku fikirkan balik kata2 ibu tersayang. Ye, aku mmg x dapat nafikan kenyataan itu. Aku betul2 tak suka bile ade orang suruh aku wat keje rumah. Akanku biarkan benda itu tersadai di situ. Buatlah sendiri. Diri punya keupayaan dan masa tuk wat, nape sibuk suh orang lain wat? Ahaha. Lainlah dia itu betul2 sibuk. Tapi tolonglah jangan keluarkan kata2 perintah itu. Pegilah dgn sibuk dia tu. Aku mmg betul2 x suka. Aku senang tuk melakukannya, tapi bukan atas arahan dan suruhan orang lain. Aku sendiri x tau kenapa aku rasa sakit bila ada benda orang harapkan aku tuk wat. Oleh itu, aku takkan wat. Boleh x tolong diam? Tu je yang aku rase nak jawab time2 tu. Huhu. Aku sedang bercakap pasal kerja rumah. Jgn di campur dgn kerja lain ok!



Aku juga sangat tak suka orang yg memuji hasil tangan aku, masakan aku, ah, apa2 saja ttg diri aku. Aku cukup tak suka. Apa kate, orang itu diam saja? Cukuplah sekadar tengok. Tak usah di puji2. Kemungkinan aku takkan ulangi lagi perbuatan itu kalau di puji. Aku punya mata juga. Aku juga pandai tengok elok ke idak. Aku juga pandai rasa sedap ke idak. Cukuplah ianya tuk aku shja. Semua yg aku buat itu bukan tuk di puji2, tapi untuk aku sendiri menikmatinya. Contoh terdekat, kalau aku masak. Aku masak untuk aku makan. Dan kalau ada kawan, nasib baik aku masak lebih. Takkanlah aku nak makan sensorang lak kan? Tapi, aku x pandai masak byk2, limit aku tuk masak cuma 3 orang sja. Yg lain tu, aku mintak maaf ya. Aku tak dapat masakkan. Kerna, aku masak bila aku rasa lapar. Tak mungkin aku masakkan tuk orang yg lapar. Kecuali orang itu ibu, suami dan abang aku. Selfish aku ni. Ok, aku masak then makan sama. Tolonglah saat itu jgn di puji masakan aku. Haha. Bajet sedap r tu? Maksud aku, kalau sedap diam lah. Makan je. Jgn byk cakap. Tapi kalau x sedap, awal2 lagi aku dah gtau. Hurmm, tak sedap. Sbb aku sorang je yg tau masakan tu x sedap. Aku yg wat dari mula lagi. Sudah tentu aku ptt tahu kan?

No comments:

Post a Comment

apa kata anda ?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails