Saturday, April 2, 2011

Suka Sama Suka


kita semua sebenarnya di pengaruhi .

ramai yang tak berapa nak setuju dengan ayat saya ni kan . betul , saya sendiri pown tak setuju pada mulanya . tapi , bila bercakap berdasarkan pengalaman , pemerhatian , saya tak dapat nak sangkalkan lagi . memang itu betul .

tak percaya ? sebab kalian bukan mudah untuk di pengaruhi ? saya juga . saya sendiri rasa saya ini bukan mudah tuk di pengaruhi . betul . sumpah saya tak tipu . saya mang cukup marah bila ada yang tak percaya bila saya mengaku yang saya ini bukan mudah tuk di pengaruhi . hakikatnya , saya mudah terpengaruh .

saya pernah jumpa sorang kawan , dengan bangga dia cakap “sori la dey lau aku nak ikut orang . orang ikut aku adelah” . ouwh , bangga kot orang ikut dia . okey , bila saya perhati betul2 , dia ade gak kot ikut orang laen . dan tak de pown yang ikut dia ? OMG .

sebenarnya , kalian je rase tak mudah terpengaruh . tapi yang lagi sebenarnya kalian senang terpengaruh . lau tak , wat penat je syarikat pengiklanan dok iklan kat tv tu . sal produk kecantikanlah , susulah , pencuci toiletlah , sabunlah , bagailah . last2 , kalian gak yang tiba2 terbeli kan ?

bila tengok orang pkai baju tu , then kite tengok terbekenan la plak . so kite pown beria dok beli baju yang sama . bukan terpengaruh ke tu ? biasanya barang yang cepat abes adalah barang yang sama2 kita suka . yang kita tak suka tu dok tersebek la kat situ sampai bila2 . mungkin kita perlu adakan satu produk yang orang sume suka and then kita takyah susah2 nak tukar design or inovatifkan lagi barang tu sebab nanti orang takkan beli . bila dah abes barang tu kita tambah je stok baru . dan semua orang pakai benda yang sama .

contoh , kereta . ada banyak jenis kan . tapi tak semua suka dengan jenis kereta tu . setiap orang ade pilihan kesukaan memasing . kalian tahu apa maksudnya ? sebenarnya , kita semua masih tak dapat cipta satu kereta yang boleh buat semua orang suka kat kereta itu sahaja selagi tak semua yang suka kereta tu . maaf agak berbelit ayat ini tapi saya mahu kalian fahamkan jugak . baca berulang kali dan fahamkan . kalau yang terlebih faham tu , saya tekankan perkara yang kita suka bukanlah benda yang bernyawa . ia adalah ciptaan manusia sahaja . jangan bezakan dengan sesuatu yang semulajadi ok .

bila orang laen suka , kita pown akan suka . bila kita suka , orang laen akan suka .

No comments:

Post a Comment

apa kata anda ?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails