Thursday, June 23, 2011

Contact Lense aka Kanta Lekap


okey , hari ni aku nak story pasal kanta lekap . tau kan ? alah , contact lense tu ..

dulu , tapi aku dah lupa tahun bila bulan bape , aku penah la beli kanta lekap ni .. rasanya time diploma dulu .. biasalah , ada duit lebih .. dok kolej kan .. makan pon ada insentif kan .. so ada la sikit duit tu tuk melaram .. tapi sebenarnya bukan tuk melaram , kat bahagian hidung aku sakit .. berbekas tapak cermin mata .. makan kulit .. pedih di buatnya . then aku beli la kat kedai .. yang colourless je sebab time tu kanta lekap colourful mahal ag .. memang excited nak pakai .. time tu aku pegi beli benda alah tu kat PKNS ..ada lagi kot kedai cermin mata tu .. aku pegi dengan Yaya ( kawan baik aku time diploma ) .. auntie tu siap ajarkan lagi cara nak pakai .. berair air mata aku ni ha .. sadis ! bila dah pakai tu , lantai dinding sume jadi tinggi rendah je .. lama lama jadi ok .. tapi aku tak perasankan lagi yang satu ni ..

bila aku bawak balik kampong , mak aku tanya .. ko buat apa la dok bukak2 mata kasi besar tu ha ? pastu dia ngendap .. aku pon cakap la , eh eh .. jangan la tengok . orang tengah pakai contact lense ni .. mak pon jawab , lah budak ni .. tak elok la bukak mata besar2 macam tu . rosak nanti . amende tu ? lens lens ? ngada eih .. pakai cermin mata je la . bahaya ni .. ish ish .. ha tu dia … aku pakai gak .. sebab dah bukak mata besar2 kan .. gpon aku dah beli kan benda ni .. tunggu expired aku buang okeh ! aku jarang pakai .. dalam seminggu sekali je pakai .. bila dah expired aku buang ..

masa berganti masa , cermin mata pon berganti ganti .. heheh . diam tak diam , tetiba je ngegada tu datang balik .. gpon ada kawan aku wat bisnes online contact lense ni .. di tambah tambah plak ada sorang kawan aku ni suka pakai contact lense .. pastu dia suh tolong orderkan tuk dia .. di tambah tambah plak bahagian atas telinga aku plak yang sakit .. merah merah .. kesan tempat sangkut cermin mata tu .. pedih je manjang ..aku pon tumpang sekaki lah .. kahkah . yang ni murah je .. sebab korea punya .. aku amik colour brown ..

brmula la episode berair mata time nak pakai .. hambek ko , nak pakai sangat kan ? tapi yang ni lebih terurus .. sebab aku dah besar sikit .. sebenarnya tak yah bukak mata besar besar kan .. wat rilek je .. bila dah pandai tu berlagak la plak .. kehkeh . dan baru aku perasankan yang satu itu !

objek yang aku nampak lagi besar dari biasa ! semua .

rupa rupanya selama ni aku di tipu oleh kanta jauh cermin mata ni .. tuk jelaskan penglihatan aku , dorang kecikkan sume objek melalui cermin ni .. so bila aku pakai cermin mata , semua objek yang aku nampak dari kanta ni kecil dari normal .. rupanya dunia aku kecil selama ni !

first objek yang aku perasan adalah skrin laptop yang hari hari aku ngadap ! rupa rupanya besar skrin laptop aku ni .. pastu aku tengok skrin tv .. muka suami tersayang .. sume dah jadi besar dari biasa .. pastu leh plak aku cakap kat beliau . eh , kenapa muka awak besar ? pastu beliau jawab .. besar ? apanya yang besar ? biasa je saya ase .. aku pon jawab , lah , upenye muka awak besar ye .. beliau terpinga pinga .. hahahaha !

aku jadi excited , kete kecik yang kitaorang selalu naek pon dah jadi besar , kete yang dah sedia besar pulak bertambah besar . muka aku pon jadi besar bila tengok kat cermin , sume besarlah dari biasa ! kesian kan aku .. baru tau yang dunia ni besar ..

aku pakai cermin ni sejak dari form 1 .. pastu dah tak tanggal tanggal .. power pon makin bertambah .. tiap kali tukar bingkai , mesti aku perlu tukar kanta dengan power yang lebih tinggi ..

tuk korang , bersyukurlah kerana mata korang normal .. korang nikmati dunia dengan sepenuhnya .. aku tetap bersyukur .. berbanding dengan yang tak nampak langsung .. alhamdullillah .. inilah nikmatMu yang paling berharga .. syukran Ya Allah ..

No comments:

Post a Comment

apa kata anda ?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers