Wednesday, October 7, 2015

Raja dan 4 isterinya

Cerita orang bini empat...

RAJA DAN 4 ISTERINYA

ملك كان متزوج 4 زوجات
Seorang raja memiliki 4 orang isteri.

كان يحب الرابعة حبا جنونيا
ويعمل كل ما في وسعه لإرضائها .
Raja sangat mencintai isteri yang ke-4, cinta yang tergila-gila. Bahkan dia terus berupaya mendapatkan redhanya.

🎐
أما الثالثة فكان يحبها أيضا ولكنه يشعر أنها قد تتركه من أجل شخص آخر .
Adapun isteri yang ketiga, juga sangat dicintainya. Tapi dia berasa isteri ini berpotensi meninggalkannya dan bernikah dengan lelaki lain.
🎐
الثانيه كانت هي من يلجأ إليها عند الشدائد وكانت دائما تستمع إليه وتتواجد عند الضيق .
Adapun isteri yang kedua, adalah tumpuannya selama ini dalam susah dan duka. Dialah yg selalu memperhatikan suaminya dan berada disampingnya di kala sempit.
🎐
أما الزوجة الأولى فكان يهملها ولا يرعاها ولا يؤتيها حقها مع أنها كانت تحبه كثيرا وكان لها دور كبير في الحفاظ على مملكته .
Adapun isteri pertama, sering diabaikannya, tidak dirawatnya dan tidak ditunaikan hak-haknya. Padahal dialah isteri yang paling mencintainya, dan berperanan penting dalam menjaga kerajaannya.
🎐
مرض الملك وشعر باقتراب أجله ففكر وقال :
أنا الآن لدي 4 زوجات ولا أريد أن أذهب إلى القبر وحيداً .
Suatu hari raja jatuh sakit dan berasa ajalnya sudah dekat. Dia merenung dan berkata kepada dirinya: Aku punya 4 isteri. Aku tidak mahu sendirian masuk kubur.
🎐
فسأل زوجته الرابعه :
أحببتك أكثر من باقي زوجاتي ،
ولبيت كل رغباتك وطلباتك ،
فهل ترضين أن تأتي معي لتؤنسيني
في قبري ❔
فقالت : ( مستحيل )
وانصرفت فورا بدون إبداء أي تعاطف
مع الملك ❕
Maka dia bertanya kepada isteri yang ke 4: Engkaulah isteri yang paling aku cintai daripada semua isteri-isteriku. Dan aku penuhi semua keinginan dan permintaanmu. Sekarang, mahukah kamu menemani aku di kubur dan menghiburkanku?
Isteri ke 4 menjawab: Mustahil aku lakuan itu.
Dia pun berlalu meninggalkan suaminya dan tidak mempedulikannya.
🎐
فأحضر زوجته الثالثه :
وقال لها : أحببتك طيلة حياتي فهل ترافقيني في قبري ❔
فقالت : ( بالطبع لا )
الحياة جميلة وعند موتك سأذهب وأتزوج من غيرك ❕
Dipanggilnyalah isteri ke 3: "Aku mencintaimu sepenuh hidupku. Mahukah kamu menemaniku di kuburku?"
Isteri ke 3 menjawab: "O pastilah aku tidak mahu. Kehidupan sepeninggalmu terlalu indah. Aku akan kahwin dengan lelaki lain...."
🎐
فأحضرالزوجة الثانيه :
وقال لها : كنت دائما ألجأ إليك عند الضيق وطالما ضحيت من أجلي وساعدتيني ،
فـهل ترافقيني في قبري ❔
فقالت : سامحني لا أستطيع تلبية طلبك ،
ولكن أكثر ما أستطيع فعله هو ،
أن أوصلك إلى قبرك ❕
Lalu dia panggil isteri ke 2: Aku dulu selalu bersandar kepadamu di kala susah. Dan engkau selalu berkorban utukku. Mahukah kamu menemaniku di kuburku?
Isteri ke 2 menjawab: "Maafkan aku, aku tidak boleh menemanimu. Tetapi aku akan menghantarmu sampai ke liang kuburmu.."
🎐
حزن الملك حزنا شديدا ،
على جحود هؤلاء الزوجات .
Raja sangat sedih sekali, kerana semua isterinya telah durhaka kepadanya...
🎐
وإذا بصوت يأتي من بعيد ويقول :
Tiba-tiba ada suara dari jauh, berkata:
أنا أرافقك في قبرك ❕
أنا سأكون معك أينما تذهب ❕
"Aku akan menemanimu di kuburmu... aku akan selalu bersamamu ke manapun kau pergi....!"
🎐
فـنظر الملك ، فـإذا بزوجته الأولى ،
وهي في حالة هزيله ضعيفه مريضه ،
بسبب إهمال زوجها لها ،
فـندم الملك على سوء رعايته لها ،
في حياته .
Raja menengok ke arah suara itu, rupanya isterinya yang pertama, keadaannya sangat kurus, lemah dan sakit, kerana telah disia-siakannya. Maka raja pun menyesal atas buruknya perhatiannya kepada isteri pertama selama hidupnya.

وقال :
كان ينبغي لي أن أعتني بك أكثر من الباقين
ولو عاد بي الزمان لكنت أنت أكثر من أهتم به من زوجاتي الأربعه .
Suami berkata: "Seharusnya aku lebih memperhatikanmu berbanding yang lain. Kalau waktu boleh kembali, nescaya engkaulah yang paling aku perhatikan daripada seluruh isteriku.

🎐
{ في الحقيقه أحبائي الكرام }

كلنا لدينا 4 زوجات ؛
Sebenarnya wahai saudara tercinta, semua kita mempunyai 4 isteri.
🎐
{ الرابعه }
الجسد :
مهما اعتنينا بأجسادنا وأشبعنا شهواتنا ،
فستتركنا الأجساد فورا عند الموت .
Yang ke 4 itu adalah jasad kita. Betapapun kita memperhatikannya, menurutkan syahwatnya, ia akan segera meninggalkan kita begitu mati.
🎐
{ الثالثه }
الأموال والممتلكات :
عند موتنا ستتركنا وتذهب لأشخاص آخرين .
Yang ke 3 adalah harta dan aset kita. Ketika kita mati ia akan pergi berpindah tangan kepada pemilik yang lain.
🎐
{ الثانيه }
الأهل والأصدقاء :
مهما بلغت تضحياتهم لنا في حياتنا ،
فلا نتوقع منهم أكثر من إيصالنا للقبور ،
عند موتنا .
Yang ke 2 adalah keluarga dan teman-teman, betapapun pengorbanannya kepada kita selama hidup, maka saat mati takkan lebih pengorbanannya daripada menghantarkan ke kuburan.
🎐

{ الأولى }
العمل الصالح :
ننشغل عن تغذيته والاعتناء به ،
على حساب شهواتنا وأموالنا وأصدقائنا ?
مع أن اعمالنا هي الوحيدة التي ستكون معنا في قبورنا .
Yang pertama adalah amal soleh. Kita terlanjur sibuk dan lalai daripada memberinya makanan dan perhatian, demi memenuhi syahwat, harta, dan teman-teman kita. Padahal amalan kitalah satu-satunya yang akan bersama kita dalam kubur.
🎐
يا ترى إذا تمثل عملك لك اليوم
على هيئة إنسان ........
كيف سيكون شكله وهيئته ؟؟؟...
هزيل ضعيف مهمل ؟
أم قوي مدرب معتنى به ؟
Kira-kira, seandainya amalanmu hari ini tampil di hadapanmu dalam bentuk manusia, bagaimanakah kira-kira bentuknya? Kurus, lemah dan terlantar? Ataukah kuat, cergas dan terurus?
🎐
Allahul Musta'an...

No comments:

Post a Comment

apa kata anda ?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers